Hvorfor spørre i kassa hvis du vet hvor brødet ligger?

Frøken Hermansen har vært IT-konsulent for en eldre slektning over telefonen. Slektningen hadde problemer med å komme inn i nettbanken da det sto at nettleser ikke støttet Java. -Men pappa kom inn i nettbanken han, og han har samme bank. Han fikk IKKE Java-melding. Frøken Hermansen tenker. Gruble gruble gruble.
-Brukte pappa samme nettleser?
-Nettleser?
-Ja, er du inne på Firefox eller Google Chrome?
-Jeg er inne på Ask.com. Den kom bare plutselig etter at pappa tulla i går. Og så ble det tull.
-Men brukte pappa Firefox eller Google chrome?
-Jeg vet ikke.
-Ok. Prøv å gå inn i begge og gå til Dnb.no og se om du får Java-melding i begge.
-Nå er jeg på ask.com igjen.
-Gå UT av alt. Åpne firefox, skriv dnb.no i adressefeltet på første side og se om du får logget inn.
-I søkefeltet?
-Nei, i adressefeltet
-Jeg skriver alltid i søkefeltet
-Skriv i adressefeltet. Du vet jo hvilken adresse du skal til.
-Jeg skriver i søkefeltet jeg.
-Spør du i kassa på Rimi også om hvor brødet ligger når du vet hvor det er?
-Neeeei....
-Ok. Når du søker i søkefeltet søker du etter ting du IKKE vet hvor er. Som gardiner. Vil du kjøpe nye gardiner så kan du skrive "gardiner" i søkefeltet og få opp mange steder der det står om gardiner. Men du VET at du skal til www.Dnb.no. Du trenger ikke å la google lete etter Dnb for deg. Bare skriv i adressefeltet du så går det fint.
-Ok. Nå er jeg på dnb.no.
-I hvilken nettleser?
- Det vet jeg ikke.
-Ok. Prøv å logge inn.
-Det står: Din nettleser støtter ikke Java.
-Ok. Gå ut av alt, og prøv Google Chrome. Åpne nettleser, skriv www.dnb.no i adressefeltet og prøv der.
-Der står det ikke noe om Java
-Ok. Da var det nok der pappa gikk inn.
-Sikkert.
-Men vi har jo alltid hatt Java før. også plutselig finnes det ikke.
-Joda, men noen ganger må den oppdateres.
-Ok. Men jeg hadde jo Java her. Da prøver jeg å logge inn på den andre igjen, og ser om det funker nå.
-Det kommer ikke til å funke nå hvis det ikke funket i sted. Bare gjør det i google chrome.
-Hvorfor det?
Ok. Gruble gruble gruble. Frøken Hermansen syns det er vanskelig å være IT-konsulent over telefon. Den eldre slektningen er veldig god på praktiske ting, men her er det tydeligvis helt blankt.
-Ok. Du har to soverom. Ett heter Google Chrome, og ett heter Firefox. De to rommene kan du møblere som du vil. I Google Chrome søker de fleste på Google. Tenk at det er senga. I Firefox søker man kanskje på Ask,com som dere har. Det er senga på Firefox-rommet. Ok. Så har vi gardiner. I Chrome-rommet ditt har du gardiner som heter Java. Da kommer det ikke lys inn i rommet når du sover. Men i Firefox-rommet har du ikke hengt opp gardiner som heter Java. Da har du ingen gardiner å lukke når det er for lyst. Altså må du bruke Chrome-rommet når du vil sove. Du kan ikke skylde på Dnb for at du ikke har gardiner på Firefox-rommet ditt?
-Kan jeg ikke skylde på Dnb for at jeg ikke har gardiner?
-Nei, sier Frøken Hermansen. Enten må du da sove i det andre rommet, eller så må du også henge opp gardiner i det rommet der hvor du ikke har noen.
-Hmmm... Jeg er på Dnb.no. Det kommer ingen Java-melding nå. Det står: Du har tastet feil passord 3 ganger. Kontakt kundeservice.
-Ok. Du kan heller ikke skylde på Dnb for at du har tastet feil passord. Ring kundeservice og få det åpnet igjen. Si at datteren min sa at man ikke trenger å spørre i kassa hvis man vet hvor brødet ligger, og at det ikke er deres feil hvis du ikke har gardiner i begge rom.. Frøken Hermansen vil gjerne høre lydopptak av samtalen til kundeservice.
-?????
-Eller forresten, sier hun til den eldre slektningen. -Bare si at du har tastet feil passord tre ganger, og be dem åpne det for deg igjen du. Det holder.
-Ok. Nå ringer jeg. Men da må jeg legge på med deg ellers har jeg ingen telefon. Takk for hjelpen
-Ok. Bare hyggelig og lykke til. Si til banken at jeg kommer bort til deg i morra hvis de ikke finner ut av det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Jo, du kan også smøre deg selv!

5 Mins Shaper fra helvete!

På cruise med fine Fjordline !