Om å innføre Vata til en som ikke vil ha det...

Frøken Hermansen har lest mye om Ayurveda i det siste, og det er merkelig hvor mye som stemmer hvis man gidder å sette seg litt inn i det. Hovedsaklig deles man opp i tre kroppstyper der de tre typene har mest av enten Kapha, Vata eller Pitta. Hun er i en fase av livet det hun tenker at dersom man skal vær i balanse, føle seg vel, og ha en helse som er på samme lag, så er det INNENFRA det kommer, alt det man egentlig VET er riktig for seg selv. Ikke fra Atkins eller Roede eller Vektklubb eller Nutrilett eller fra en million blogger som forteller deg akkurat hva du skal gjøre.
Det kommer innenfra. Nå man føler seg bra, så gjør man det riktig.

Frøken Hermansen er en Kapha-type. Ingen tvil. "Veldreid med tung benbygning og litt ekstra kroppsfett. Utholdende, sterk, stabil og langsom, harmonisk stemme, myk hud, lange øyevipper, gode negler og tykt hår. Legger lett på seg" At noen av disse tingene ikke er helt i balanse nå er greit nok, men hun er sikker på at hun er en Kapha.
Hun skjønner plutselig hvor for hun er gal etter ingefær og chili, epler og linser. Men ikke syns det er noe særlig gøy å drikke seg full lenger, og hvorfor hun kjenner det så godt hvis hun ikke trener ofte nok. Alt stemmer!
Hun har kjøpt Kapha-te og kokt seg en liter med ingefær og sitron som skal drikkes gjennom dagen hver dag, og hun har droppet frokost. Hun skal spise salat og tunfisk, og lett mat. Og hun skal ikke overspise.

Hennes sønn derimot, er en Vata. Som er ganske annerledes enn en Kapha. Han kan spise ris og hvete, store måltider, skal ikke ha så mye chili, og han syns ikke linser smaker godt, Han liker bananer og mango bedre enn epler, og han liker søte, sure og salte ting.
Frøken Hermansens kjæreste ELSKER sure og salte ting, liker ikke linser, men har godt av ingefær han også, akkurat som hennes sønn. De er nok Vataer begge to!

To mot en. Frøken Hermansen kan ikke lenger presse på mennene i sitt liv hverken linser eller epler, for ingen av dem liker det. Hun må finne nye måter å få alle i balanse på.
Hun har kjøpt Vata- te også! For å få sønnen i balanse før han begynner på videregående,

-Se her. Jeg har laget Vata-te til deg.. Den er så god.
-Vata, hva da?
-Vata-te. Med sånne krydder og urter som kroppen din trenger.
-Jeg trenger ikke krydder og urter.
-Joda. Du bare vet det ikke selv. Hør her littegrann... Frøken Hermansen forteller sin sønn i korte drag om hennes nye interesse, og om hvordan alle skal få et mye bedre liv nå.
-Æsj. Den lukter vondt. Lag vanlig te til meg i steden for vær så snill.
-Smak. Du kommer til å like den når du merker hvor mye bedre du får det.
-Uæææææææ! Ta den greia vekk fra meg!
-Hør her lille venn, Du skjønner, jeg er heller ikke i balanse. Ser du? Alt som står om vannmenn og numerologi og til og med Ayurvedisk kunnskap stemmer, Jeg er egentlig ikke tjukk jeg! Jeg er høy og tynn, men bare ikke i balanse. Tenk hvor mange mennesker i verden som ikke er i balanse!
-Ja, mamma. Fint for dem. Kan jeg få spille i fred nå? Men forresten. Enig i at vi ikke skal ha linser og at du ikke skal presse meg til å spise epler. Det er helt greit det.

God balanse! 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Jo, du kan også smøre deg selv!

5 Mins Shaper fra helvete!

Frøken Bollerund