Om orker du bruker og orker du får...

Frøken Hermansen leste et veldig bra innlegg om orker. Hun husker selvfølgelig ikke hvor hun leste det, men tanken var genial, og så lett forståelig for de som kanskje ikke har så mange orker igjen hver dag.

Du får utdelt 100 orker per dag. La oss si at du bruker 30 orker på jobb, 10 orker på å gå til jobb, 10 orker på å gå hjem fra jobb, 10 orker på å lage middag, 10 orker på å legge barn, og 20 orker på å gå deg en lang tur. Da har du 10 orker igjen i regnskapet den dagen, og kan fremdeles lage matpakker til hele familien til dagen etter, pluss legge ny neglelakk, eller kjøpe aksjer.

Noen bruker bare 10 orker på jobb, 10 når de trener, 10 på veien til og fra, 5 på å lage middag, 5 på å legge barn, 5 på å lese bok, 5 på å lage matpakker, og har fremdeles 50 orker igjen til å gå på FAU-møter og hekle og gå tur med hund og bake og trene en gang til den dagen,  og å skifte på alle senger. Slike mennesker kaller man Duracell-kaniner! Det er de som ALDRI kommer seg ut av FAU eller styret i borettslaget.

Men så har du innimellom dagene som koster mange mange orker, hvor det rett og slett koster deg 30 orker å stå opp og morgenen, og 40 orker å komme seg til og fra jobb. Da sliter du deg gjennom arbeidsdagen nesten sovende på pulten og bruker 20 orker, og når du da kommer hjem har du bare 10 orker igjen før du er helt tom. Da MÅ du prioritere, og du MÅ spare på orkene. På disse tunge dagene når hver lille ork er et ork, så klarer du ikke alt. Da er det greit med Fjordland middag eller pølse i lompe, det er greit hvis du ikke får vasket tre maskiner med klær og hengt opp, og det er greit at du tar vare på deg selv på sofaen under ullteppe med en kopp te. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet de dagene hvor du bruker mange orker på hver ting, for du har rett og slett ikke flere orker igjen å bruke.

Og så vipps! Så er det over, og solen skinner og du kan bruke 100 orker og føler at du har 100 til og 100 til og 100 til. Som om du ALDRI går tom for orker.

Som Frøken Hermansen når det blir vår, og hun krabber ut av hiet, når det lukter varmere, og vannet drypper fra takrennene, og sola varmer i ansiktet. Da kommer orkene som perler på en snor. Og DA er livet godt å leve.




Kommentarer

  1. Hei! Jeg har fulgt bloggen din en stund og synes den er kjempeartig - og klok. :o) Og dette med orkene kjente jeg meg veldig igjen i... Vanligvis pleier jeg å gå eller jogge en god tur (for meg...) på onsdag formiddager før seinvakta, men i dag var liksom ikke kroppen helt med. Ikke gadd jeg gå med jentungen bort til idrettshallen engang, jeg (!) skylte på at jeg hadde vekket henne for sent så vi måtte kjøre og så kjørte jeg hjem igjen og bare slappet helt av i 3 timer før jeg dro på jobb. Og jeg trengte det! :o) Har samlet opp noen overskuddsorker på jobben tror jeg så nå er formen mye bedre - og denne bloggposten din lyste opp jobbettermiddagen enda litt til - tusen takk for det! :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Beklager at jeg ikke har sett den før nå! Skal prøve å bli litt flinkere på å skrive igjen. Går alltid i hi om vinteren, men nå er det vår! Ha en strålende dag! :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Jo, du kan også smøre deg selv!

5 Mins Shaper fra helvete!

Frøken Bollerund