To års ventetid på familieinnvandring. Det er uholdbart, ulovlig, og brudd på Forvaltningsloven, Grunnloven og Menneskerettighetene

 Oppfølging fra forrige innlegg i juni 2022. 

Hadde aldri trodd jeg skulle skrive dette, men vi er FORTSATT i kø hos UDI, og min kjære er FORTSATT ikke i Norge, og vi vet FORTSATT ikke når vi får svar. Mens veldig mange av de som søkte i 2022 og noen også fra 2023 har fått svar og har startet et liv sammen. 

Jeg flyttet fra Oslo til Hadeland for å få lavere ventetid på intervju og ble innkalt der oppe i oktober 2022. Forventet lengde på intervju 6 timer, men det tok "bare" 5,5 med pauser og gjennomlesning. Jeg var så heldig at jeg fikk lov å komme med alle opplysninger vi allerede hadde fylt ut i søknaden,  og lagt ved i bilder og tilleggsbrev utallige ganger siden søknad ble sendt inn i juni 2021. 

Etter intervjuet forventet vi at det kanskje skulle ta en måned eller maks to siden forventet ventetid på saken vår da hadde gått opp til 18 måneder. Så økte den jaggu meg til 19. Sivilombudet svarte at vi kan klage etter at vi når 19 måneder. Rett før vi nådde 19 måneder gjorde UDI plutselig om hele systemet, tok vekk forventet antall måneder, og erstattet det med at " nå holder vi på med saker fram til...." Altså har vi INGEN ventetid å forholde oss til fra og med november 2022, og nå er det straks April 2023. Ventetiden har økt 11 ganger siden den dagen vi søkte. Vi har lagt planer og avlyst, lagt planer og avlyst, lagt planer og avlyst IGJEN. 

Jeg er så sinna at jeg koker. Vi er mennesker som sitter i hvert vårt land og savner hverandre. Jeg har vært hos legen min på grunn av stress. Han sa at dette som UDI driver med er en av de verste formene for psykisk terror. Man venter hver eneste dag på en god nyhet, en opppdatering, et nytt innlegg på Facebook fra noen som har noe positivt å fortelle. 

Jeg har mistet all tillit til myndighetene i eget land, og har aldri følt meg forskjellsbehandlet, diskriminert som norsk kvinne, og nedprioritert, sånn som nå. Min mann er fra et land som Norge rett og slett ikke vil ha folk fra. Menn fra muslimske land kommer sist i køen hos UDI. Hadde jeg derimot funnet meg en ung kone fra Thailand eller Filippinene så hadde hun vært her på 2-3 måneder uten spørsmål. Uavhengig av aldersforskjell eller om det lyser proforma lang vei! Jeg har jobbet og betalt skatt hele livet, vært så å si aldri syk. kun brukt EN fødselspermisjon, og alt i alt kostet staten Norge veldig lite penger. Alle kriterier er 

Nå holder UDI på med saker som kom inn til og med 30.april 2021 ut april. Deretter skal de begynne med mai 21. Og så med juni 21. Vi er fra juni 21. Kan vi forvente at vi får svar i mai? Eller i juni? Eller har UDI tenkt å ta sommerferie først, nyte sola, spise jordbær, og behandle ferdig saker fra 2022 før de gidder å fortsette med oss? 

Sorry altså, men nok er nok. Når hverken UDI, Justisdepartementet, Sivilombudet, media eller politikere gidder å bry seg en døyt etter hundre henvendelser fra de samme fortvilte menneskene som sitter hver dag og venter på sine kjære, så er det et HELT TYDELIG TEGN på at min mann er uønsket i Norge. 

Det er rasistisk og islamofobisk og ulovlig. Norge bør ikke kritisere andre land for brudd på menneskerettigheter før vi klarer å feie for egen dør. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Jo, du kan også smøre deg selv!

5 Mins Shaper fra helvete!

På cruise med fine Fjordline !